30 juli 2008

Istanbulturism

Till slut fick vi en ledig dag. Vi gick ner på stan, gick på gågatan där det kryllar av folk, tog en spårvagn till basaren där det fanns hundratals stånd där dom sålde allt från kläder och smycken till porslin och elektronik. Oändligt stort, vi gick faktiskt lite vilse. Till slut hittade vi ut, satte oss på en uteservering och tog en öl. Gjorde lite utvärdering av inslagen här i Istanbul och gjorde upp lite ekonomi.

Tyvärr glömde jag kameran så ni får nöja er med en gammal bild på gågatan.



























Sedan traskade vi vidare till Hagia Sofia, Kyrkan som blev Moské som blev museum. Otroligt stor och mäktig byggnad. Jättefin mosaik med jesusbilder som muslimerna målat över med färg som man nu skrapat bort så gott det går.

Ett stenkast bort besökte vi Topkapi palatset, ett imponerande bygge med trädgårdar, pooler, ännu fler byggnader och en hel del gamla skatter som måste vara värda hur många miljoner som helst.

Nu var vi riktigt trötta och hungriga. En liten snabbtid i den blå moskén först bara. Det var besöksförbud för turisten men jag blev muslim i fem minuter, så jag tog av mig skorna och gick in . Den var verkligen fin men såg ganska liten ut jämfört med allt annat vi sett idag.

Mat! Innan jag blir tokigt! Då ringer Rapport och vill ha en liverapport till kvällens sändning.
Bert går och förbereder sig på hotellet och jag går och fixar lite snabbmat så att vi överlever den närmaste timmen. Efter sändning gick vi ner till restaurangkvarteren och åt riktigt god mat.

Börjar sakna Wilmer och Lotta nu och jag är väldigt less på turkisk kebab. På fredag åker vi till Israel igen.

/osCar

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag & Stockholm saknar er!