04 augusti 2008

Tillbaka i Amman

Sent i går kväll kom vi tillbaka med buss hit till Amman.
Jag skulle ha kunnat somna stående men den efterlängtade
och mycket välbehövliga duschen var ett måste.

Gårdagen började med att gå upp tidigt, äta rejäl hotell frukost,
checka ut och sedan säga hej till vår taxichafför för dagen, Omar.
En kille som vi fått tips om av en jordansk tjej på bussen på väg
ner till Aqaba. Det visade sig bli en mycket trevlig färd till Petra
genom ökenlandskap, beduintält och kamelhjordar.

Sammanfattnigsvis var Petra helt magnifikt. Det är dock speciella
omständigheter att besöka en plats som denna med en tvååring.
Som dessutom sov som en stock när vi kom dit, vilket innebar vagn.
Det var bara att acceptera omgivningens blickar som sa "Idioter".
Genom passagen gick det faktiskt förhållandevis bra sedan blev det
att uppleva Petra från en kamelrygg för mig och Wilmer. Värmen 45
grader, sanden, allt roligt att klättra på och avstånden gjorde att det
blev ett utomordentlit val. Uppskattat av oss båda. Wilmer var
imponerad av det mesta -pekade, pratade med kamelen, sjöng högljut
Bä Bä vita lamm, vilket är ett bevis på välmående och passade
på att "fika" på en från hotellet medsnyltad giffel. "thats the way to do this"
var kommentarer från trötta, varma amerikaner som passerade.

För att hinna med en middag innan bussen skulle ta oss tillbaka till
Amman åkte jag och Wilmer häst och vagn ut. Det var det mest obekväma
jag åkt hittills. Väl på restaurangen skrattade jag bara högt. Det kändes
som en seger att vi lyckats genomföra dagen med gott humör, häftiga upplevelser
och hälsan i behåll! Trötta och mycket nöjda satte vi oss så på bussen och somnade.

I dag äter vi medhavda fiskbullar och ris, tittar på dvd och slappar. Vi ska dock
rycka upp oss för att hinna fixa lite tills dess att osCar kommer hem, vi LÄNGTAR!

En och en halv dag kvar för oss här. Jag & W åker hem den bekväma tiden 03.30
onsdag morgon.

Allt gott!

/Lotta



Wilmer & Omar










































I passagen "Siq" fram mot staden























Jag, Wilmer och Alian

















Royal comb

























1 kommentar:

Anonym sa...

Det bästa jag viste när jag reste i värme i 6 månader var när jag fick höra hur kasst väder det var hemma. Här pissregnar det nu. Saknar er.